top of page
Persberichten: Services
Media Interview
PERSBERICHT LATEN SCHRIJVEN

Een manier om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij de media is het versturen van een persbericht.  


Het is belangrijk dat een persbericht nieuws bevat. Als het maar een beetje neigt naar een advertentie zullen journalisten het persbericht al snel opzij leggen. Om dit te voorkomen is het nodig om met een afstandje naar je dienst of product te kijken om er zo achter te komen waar de nieuwswaarde precies zit. Als ondernemer is het niet altijd makkelijk om de bril van een journalist op te zetten. Klaarwakker heeft hier ruim ervaring mee. 

Vijf  tips voor een goed persbericht

1. Nieuwswaarde

Jouw persbericht zal alleen aandacht trekken als het daadwerkelijk nieuwswaarde heeft. Doe iets unieks tijdens een perspresentatie of koppel wat jij wilt brengen aan iets nieuwswaardigs. Bijna overal zijn wel dagen voor. De dag van de Zorg, de Pindakaasdag (ja die bestaat echt...) of de dag van de dikke truien als je bijvoorbeeld een klimaat gerelateerd thema hebt. De kunst is om in jouw verhaal de nieuwswaarde te vinden en het zo te verwoorden dat de journalist er ook de nieuwswaarde van in ziet. 

2. Concreet

Een persbericht schrijf je voor de journalist. En niet voor een willekeurige lezer. Daarom is de regel; Hoe concreter hoe beter. journalisten zijn allergisch voor commerciële teksten. Vermijd dat dus als je wilt dat ze komen.
 

3. Wie - Wat - Waar - Waarom - Wanneer 

Zorg dat je in het begin van het persbericht antwoord hebt gegeven op de 5 w’s. Dat zijn wie, wat, waar, waarom en wanneer? Dan krijgt de journalist zo snel mogelijk antwoord op de belangrijkste antwoorden. Verder in het bericht kun je de verder ingaan op de details. 

4. Size does matter

Een journalist heeft het druk en ziet misschien wel honderden persberichten per dag.  Een lang epos over de historie van jouw bedrijf gaat hij niet lezen, daarom is een goed persbericht maximaal 500 woorden.

5. Eind

Eindig je persbericht met een blokje waarin nog even antwoord wordt gegeven op de belangrijkste vragen. Waar is het, hoe laat en wat gaat er gebeuren? Dat maakt het persbericht zo efficiënt mogelijk.

Bedankt! Wij nemen snel contact met je op.

Klaarwakker helpt jouw met je persberichten en free publicity. 

bottom of page